Forum

Please or Tilmeld to create posts and topics.

hvordan ved man om ens skægagame trives?

Hej igen.

Jeg har min skægagame, og vil gerne sikre mig at han har det godt. Er der nogen særlige symptomer eller noget man skal være opmærksom på?

Hej Freddy,

Det er et fremragende spørgsmål! Det er vigtigt at være opmærksom på de små tegn, der indikerer, om en skægagame trives. Her er nogle indikatorer og ting at holde øje med:

  1. Aktivitet: En sund skægagame vil være aktiv i løbet af dagen, udforske terrariet, solbade under varmelampen og søge efter mad.

  2. Appetit: Selvom skægagamers appetit kan variere, bør de generelt spise regelmæssigt. Manglende appetit kan være en indikation på helbredsproblemer.

  3. Hud og skæl: Deres hud bør være fri for sår, misfarvninger eller andre abnormiteter. De vil skifte skind regelmæssigt, især når de vokser.

  4. Afføring: Deres afføring bør være regelmæssig og fast. Væske eller meget blød afføring kan indikere et problem.

  5. Øjne: Skægagamens øjne bør være klare og fri for udflåd. Hvis de ser sløve eller triste ud, kan det være et tegn på, at noget er galt.

  6. Opførsel: Aggressiv eller skræmt opførsel kan være et tegn på stress eller ubehag.

  7. Vægt: En konstant vægttab uden grund kan være bekymrende. Selvom vægtøgning er godt for unge skægagamer, skal voksne have en stabil vægt.

Hvis du er i tvivl om din skægagames helbred eller trivsel, er det altid en god idé at konsultere en dyrlæge med speciale i eksotiske dyr. De kan give en mere dybdegående vurdering af din skægagames helbred.

Mange hilsner, Christian Hansen